Jakie są przyczyny niewłaściwego ciśnienia oleju silnikowego?

Skomentuj
Spread the love

Mawia się, że olej to krew silnika. Odgrywa niebagatelną rolę – zmniejsza tarcie pomiędzy elementami napędu, chroni go przed przegrzaniem i korozją, odprowadza zanieczyszczenia. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie oleju wpływa negatywnie na kondycję jednostki napędowej – tak jak niedociśnienie i nadciśnienie bywa groźne dla zdrowia człowieka. Jakie są przyczyny pojawiania się niewłaściwych wartości? Odpowiadamy!

Jakie funkcje spełnia olej silnikowy?

Kto nie smaruje, nie jedzie. To potoczne, często powtarzane w warsztatach samochodowych powiedzonko kryje w sobie ważną prawdę – olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym każdego auta. Odpowiada za właściwe smarowania silnika. Pokrywając wszystkie metalowe elementy cienką warstwą filmu, zmniejsza siły tarcia, jakie powstają w czasie pracy napędu, a tym samym chroni go przed najpoważniejszą (i zdecydowanie najbardziej kosztowną) awarią – zatarciem.

Olej silnikowy zapobiega też przegrzaniu motoru. Odbiera ciepło z denka tłoka, a także chłodzi turbosprężarkę, wpływając na utrzymanie odpowiedniej temperatury podczas działania silnika. Chroni również napęd przed wewnętrzną korozją – neutralizuje wytwarzające się w procesie spalania kwaśne związki, które ją wywołują, oraz działa oczyszczająco. Zbiera wszystkie zanieczyszczenia, jakie gromadzą się wewnątrz silnika (pyłki z powietrza, piasek, opiłki metalu, a przede wszystkim nagar, czyli niespalone cząsteczki paliwa), przenosząc je do filtra oleju, gdzie zostają rozpuszczone.

Przyczyny zbyt niskiego i zbyt wysokiego ciśnienia oleju w silniku

Dla właściwej kondycji jednostki napędowej znaczenie ma nie tylko odpowiedni poziom i jakość oleju, ale też jego ciśnienie. Szkodliwa bywa zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka wartość – optymalna to 200–300 kPa w silniku benzynowym i 300–400 kPa w silniku diesla, a minimalna 35 kPa w przypadku obu motorów. Pomiaru można dokonać w każdym warsztacie samochodowym przy pomocy specjalnego manometru.

O nieprawidłowym ciśnieniu cieczy smarującej świadczy kontrolka oleju na desce rozdzielczej. Po uruchomieniu samochodu zapala się na moment, a po chwili gaśnie – to naturalne, ponieważ rozruch silnika powoduje natychmiastowy wzrost ciśnienia.

Zbyt niski poziom oleju silnikowego

Zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego najczęściej wiąże się z jego niedostateczną ilością. Jeśli na desce rozdzielczej zapala się kontrolka informująca o problemach ze smarowaniem, poziom cieczy smarującej jest już alarmująco niski. Należy więc regularnie kontrolować, ile oleju znajduje się w misce olejowej, zwłaszcza w starszych samochodach, które wymagają intensywniejszego smarowania. Jeżeli cieczy smarującej nieustannie ubywa, winowajcą jest najprawdopodobniej przeciek, np. przez zużyte uszczelki miski olejowej albo pokrywy zaworów.

Zbyt wysokie poziom oleju silnikowego

Zbyt wysokie ciśnienie oleju w jednostce napędowej spowodowane jest jego nadmiarem. Takie „przelanie” często zdarza się, gdy uzupełniamy smarowidło, parkując samochód na pochylonej powierzchni, albo w czasie wymiany oleju, kiedy mechanik nie odczeka, aż ciecz całkowicie spłynie do miski olejowej.

Poziom oleju silnikowego niekiedy samoistnie podnosi się również w autach z motorem diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych. Gromadzącą się w nim sadzę należy co jakiś czas wypalić, przez kilkanaście minut utrzymując obroty silnika na wyższym poziomie. Jeśli próba się nie powiedzie, nadmiar paliwa spływa do miski olejowej, mieszając się z olejem i w naturalny sposób podnosząc jego poziom.

Usterki układu smarowania

Nieprawidłowe ciśnienie oleju silnikowego często wynika z usterek układu smarowania. Awaryjne bywają czujniki i przewody pomiędzy nimi a sygnalizatorem – o usterce tego typu świadczy to, że kontrolka oleju na desce rozdzielczej nie zapala się po uruchomieniu samochodu. Powodem pojawienia się nieprawidłowych wartości bywa także uszkodzenie pompy oleju, zapchanie filtra oleju albo zablokowanie zaworu przelewowego.

Zużyte panewki na wale korbowym

Niewłaściwe ciśnienie oleju w silniku może wiązać się też z poważniejszą awarią – uszkodzeniem panewek na wale korbowym, które najczęściej prowadzi do całkowitego zniszczenia napędu. Objawem tej kosztownej awarii jest świecenie się kontrolki oleju nawet na wolnych obrotach.

Jakie szkody może wyrządzić niewłaściwe ciśnienie oleju w silniku?

Aby olej silnikowy dobrze spełniał swoje funkcje, jego ciśnienie powinno osiągnąć optymalny poziom natychmiast po uruchomieniu silnika, a w czasie jazdy utrzymywać stałą wartość. Jeśli będzie nieodpowiednie (zwłaszcza zbyt niskie), ciecz smarująca nie dotrze do wszystkich elementów napędu – niechronione filmem olejowym części będą oddziaływać na siebie z ogromną siłą, zużywając się w ekstremalnie szybkim tempie. Nawet kilka sekund pracy silnika bez odpowiedniego smarowania może przynieść katastrofalne skutki, z całkowitym zniszczeniem silnika włącznie. Jeżeli w czasie jazdy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka oleju (albo, w starszych pojazdach, wskazówka przesuwa się na czerwone pole), bezwzględnie należy przerwać jazdę i odholować samochód do mechanika. Przyczyna może być błaha, ale jej zignorowanie – kosztowne.

Odpowiedni poziom, jakość i ciśnienie oleju silnikowego ma niebagatelny wpływ na kondycję silnika. Prawidłowe smarowanie umożliwia harmonijną pracę wszystkich elementów i przedłuża żywotność jednostki napędowej. Przestrzeganie interwałów wymiany oleju to klucz do zachowania sprawności samochodu przez wiele, wiele lat.

Niski poziom cieczy smarującej? Oleje najlepszych producentów znajdziesz na nocar.pl.

Źródło zdjęć: nocar.pl, pixabay.com, unsplash.com

Leave a Reply

*