Oleje hydrauliczne – podstawowe informacje dla użytkownika

Skomentuj

W świecie motoryzacji istnieje kilka typów napędów, które umożliwiają swoim właścicielom sprawne przemieszczanie się. Jednym z nich jest właśnie napęd hydrauliczny, który choć nie tak popularny jak ten stosowany w silnikach spalinowych, również potrafi zapewnić swojemu właścicielowi wydajną i efektywną pracę.

Zasada jego działania jest unikalna, dlatego też wymaga się by wspierać cały jej proces specjalną grupą płynów eksploatacyjnych, do których należy właśnie olej hydrauliczny. W zwykłych okolicznościach raczej nie mamy szans na to, by zetknąć się z tą grupą produktów, ale warto zapoznać się z ich specyfikacją, gdyż ten typ napędu stosowany jest nie tylko w samochodach, ale również w wielu innych urządzeniach. Z czym mamy tu do czynienia i na czym polega wyjątkowość działania takiego silnika? O tym poniżej.

Czym jest olej hydrauliczny?

Wiemy już, że płyn ten stosuje się w napędach hydraulicznych. Oprócz tego popularność jego zastosowania dotyczy także wielu układów tłumiących, gdyż jako tzw. „medium nieściśliwe” daje możliwość sprężenia cieczy i dzięki wytworzonej na skutek ciśnienia sile może jednocześnie zapewnić odpowiednią ochronę dla całej konstrukcji, która go wykorzystuje. Smarowanie, jakie staje się udziałem olejów hydraulicznych jest bardzo precyzyjne, a więc taki napęd nie musi obawiać się zbyt szybkim zużyciem, co naturalnie prowadzi do większej niezawodności i satysfakcji osób, które go użytkują. Profesjonalna nazwa napędów, które wykorzystują ten olej to „silniki hydrostatyczne” – przekształcające energię cieczy w mechaniczną. Sam specyfik występuje natomiast w postaci żółtej lub czerwonej cieczy.

Inne działanie – inny olej

Silniki hydrostatyczne mają za zadanie pobrać energię z cieczy, ale nie poprzez spalanie, tylko raczej sprężanie i osiąganie jak najwyższego ciśnienia. Dzięki temu każdy projekt uwzględniający ten typ pracy potrafi uzyskać bardzo dobre parametry działania, jednak jak już wyżej wspomnieliśmy, nie każda ciecz jest dostosowana do tego typu zadania – koniecznie musi być nieściśliwa. Istotne jest tu również, że pokrywając sobą elementy metalowe silnika zmniejsza ona bardzo dobrze tarcie, co wpływa na doskonałe parametry obniżenia ich ścieralności. Dłuższa żywotność to z kolei oszczędność czasu i pieniędzy, które normalnie trzeba by przeznaczyć na naprawy, dlatego jest ona jednym z kryteriów według którego dokonuje się decyzji o wyborze tej jednostki napędowej.

Klasyfikacja olejów hydraulicznych

Podobnie jak oleje używane w silnikach spalinowych, tak i w tym wypadku jednym z podstawowych kryteriów podczas wyboru jest lepkość cieczy. Innymi zmiennymi w świecie tych płynów są:
– ciśnienie (w zależności od silnika i potrzeb mogą one pracować efektywnie w określonym przedziale ciśnienia),
– temperatury (różne mieszanki zachowują swoje właściwości w różnych temperaturach).

Ważną informacją jest tu także, że to, iż bez względu na rodzaj oleju hydraulicznego ulega on zapłonowi w temperaturze 300 °C, a zastyga przy -40 °C. Ma on jednak jedną bardzo istotną wadę, bowiem jego lepkość znacznie obniża zdolność jednostki napędowej do utrzymania czystości pracy.
Przykładami jego wykorzystania usiane jest całe nasze życie. To, że nie zdajemy sobie sprawę, iż znajduje się on np. w amortyzatorach olejowych, silnikach poruszających lotkami odrzutowców, czy też układzie hamulcowym wcale nie znaczy, że wszystkie one działają w sposób porównywalny z magicznym.

Za cenne wskazówki dziękujemy redakcji Behemot.net.pl .

Leave a Reply