Podstawowym zadaniem obowiązkowego ubezpieczenia auta od odpowiedzialności cywilnej jest ochrona osób poszkodowanych, w różnego rodzaju zdarzeniach drogowych. Dotychczas przepisy były tak skonstruowane, że w momencie wystąpienia kolizji bądź wypadku, poszkodowany zgłaszał swoje żądania do firmy ubezpieczeniowej sprawcy. Niestety, praktyka pokazała, że taka procedura ma poważne wady.
Często zdarzało się, że poszkodowany miał duży problem z uzyskaniem należnego odszkodowania od firmy sprawcy, której zwyczajnie nie zależało na zadowoleniu osoby, która nie jest klientem tej firmy. W momencie, gdy klienci zaczęli być bardziej świadomi obowiązujących reguł, przestali przywiązywać wagę do tego w jakiej firmie ubezpieczeniowej mają wykupione OC swojego pojazdu. Jedynym kryterium wyboru ubezpieczenia stała się cena. Taka sytuacja doprowadziła w krótkim okresie czasu do wojny cenowej na rynku ubezpieczeń obowiązkowych.
Z jednej strony wydaje się, że jest to sytuacja korzystna dla klienta, ponieważ płaci mniej za ubezpieczenie OC. Niestety, z drugiej strony wojna cenowa spowodowała, że jakość usług świadczonych przez firmy ubezpieczeniowe drastycznie spadła i nasiliło się zjawisko nadużyć ubezpieczycieli. Rosnąca ilość skarg wpływających do Rzecznika Finansowego przyczyniła się do rozpoczęcia prac nad zmianami w ustawie.
Pierwszym rezultatem jest zgoda na wprowadzenie przez firmy ubezpieczeniowe bezpośredniej likwidacji szkód. Polega ona na tym, że w momencie wystąpienia szkody, poszkodowany zgłasza się nie do firmy sprawcy, lecz do tej firmy, w której sam ma wykupione ubezpieczenie OC auta. To firma poszkodowanego oszacuje wysokość i wypłaci należne odszkodowanie, a następnie zwróci się do ubezpieczyciela sprawcy z wnioskiem o regres. Taka procedura likwidacji szkód powoduje, że klienci będą wybierali tych ubezpieczycieli, którzy gwarantują wysoką jakość obsługi. Cena ubezpieczenia przestanie być jedynym kryterium, jakim będą kierować się klienci. Co prawda może to przyczynić się do tego, że ceny za ubezpieczenie OC wzrosną, lecz w zamian za to, znacznie poprawi się jakość.
Jak na razie bezpośrednia likwidacja szkód jest niejako programem pilotażowym. Jego wprowadzenie póki co nie jest obowiązkowe, jednak można zauważyć, że zwłaszcza większe firmy ubezpieczeniowe są do niego przychylnie nastawione i zaczynają wdrażać procedurę bezpośredniej likwidacji szkód. Prawdopodobnie w niedługim czasie zmiany obejmą wszystkich ubezpieczycieli. Wtedy ubezpieczenie OC przestanie być przykrym obowiązkiem, a stanie się produktem chroniącym poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych.
Artykuł powstał we współpracy z właścicielem serwisu pamietnikwindykatora.pl