Kmin rzymski – historia i korzyści zdrowotne

Pierwsze dowody na spożywanie kminku sugerują, że był używany ponad 5000 lat temu. Starożytni Grecy i Rzymianie używali kminku jako przyprawy stołowej obok soli. Był uważany za „króla przypraw”przez rzymskiego przyrodnika Pliniusza Starszego. W dzisiejszej Gruzji i Afryce sól połączona z kminkiem nadal jest popularną przyprawą. Od VII wieku n.e. arabscy kupcy przewozili kminek rzymski na swoich karawanach z przyprawami do Afryki Północnej i na wschód do Iranu, Indii, Indonezji i Chin. W związku z tym stał się kluczowym składnikiem wielu regionalnych mieszanek przypraw, w tym Baharat (Bliski Wschód), Garam masala i Panch phoran (Indie) oraz Ras el hanout (Maroko).

Uważa się, że pochodzi z egipskiej doliny Nilu i wschodniej części Morza Śródziemnego, kminek jest uprawiany w Indiach (największy producent i konsument), Chinach, Syrii, Turcji i Iranie. Palestyna i USA to także inni producenci.

Korzyści zdrowotne

W ajurwedyjskim systemie medycyny w Indiach nasiona kminku mają ogromną wartość leczniczą, szczególnie przy zaburzeniach trawienia. Stosowane są w przewlekłych biegunkach i niestrawnościach.

Nasiona kminku są bogate w składniki odżywcze; dostarczają duże ilości tłuszczu (zwłaszcza jednonienasyconego), białka i błonnika pokarmowego. Witaminy B i E oraz kilka minerałów dietetycznych. W konwencjonalnych przyprawach te witaminy i minerały są tracone z powodu nadmiernego stosowania wypełniaczy, środków przeciwzbrylających i chemikaliów, ale nie w przypadku przypraw organicznych.

Chociaż zwykle używamy nasion kminku zwyczajnego jako przyprawy, ponieważ posiada on charakterystyczny aromat, kmin rzymski również powszechnie jest stosowany w medycynie tradycyjnej w leczeniu różnych chorób, w tym przewlekłej biegunki i niestrawności, ostrego zapalenia żołądka, cukrzycy i raka.

Kminek może być pomocny dla osób próbujących kontrolować masę ciała. Spożywanie 3 g kminku w proszku dziennie również skutkowało obniżeniem poziomu cholesterolu całkowitego. Wiadomo również, że kminek znacznie obniża poziom cukru we krwi, insuliny i hemoglobiny. To wszystko są wyznaczniki skutecznego leczenia cukrzycy.

Kminek może pomagać organizmowi w radzeniu sobie ze stresem, oraz może pomóc w zwalczaniu skutków stresu, działając jako przeciwutleniacz.

Kmin rzymski – kreatywność w kuchni

Kminek jest niezbędnym składnikiem większości kuchni indyjskiej, północnoafrykańskiej, lewantyńskiej i meksykańskiej. Używany samodzielnie lub w połączeniu z innymi przyprawami, przenika różnorodne dania pikantne o wyrazistym, bardzo aromatycznym i ostrym smaku.

Nauka mieszania

Kminek ma wyjątkowo piżmowy, pikantny smak, który pochodzi z aldehydu kuminowego, związku występującego w rostbefie i cynamonie. Inne ważne związki to pinen, który nadaje przyprawie wytrawny, sosnowy niuans oraz cymen, który ma świeży aromat.

Kmin rzymski to świetny element każdego dania. Najlepszym miejscem do stosowania tej przyprawy będzie kuchnia indyjska oraz meksykańska. Zachęcamy serdecznie do przetestowania!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *