Jak zadbać o dietę bogatą w antyoksydanty?

Antyoksydanty to substancje, które zwalczają działanie wolnych rodników, a dzięki temu chronią komórki przed uszkodzeniem i przedwczesnemu starzeniu się. Jest to bardzo ważne dla zdrowia i życia człowieka, który na co dzień jest narażony na rozwój chorób cywilizacyjnych.

Jaką funkcję pełnią antyoksydanty w organizmie człowieka?

Antyoksydanty, inaczej przeciwutleniacze lub antyutleniacze chronią komórki przed tzw. stresem oksydacyjnym. Stres oksydacyjny to nic innego jak zaburzona równowaga pomiędzy wytwarzaniem przez organizm wolnych rodników, a ich neutralizacją przez antyoksydanty. Wolne rodniki to cząstki powstałe w wyniku różnych procesów metabolicznych np. oddychanie, trawienie.  Podczas tych procesów do organizmu dostają się cząstki metali ciężkich, nikotyny, konserwantów, które są groźne dla zdrowia człowieka. Dzięki antyoksydantom wolne rodniki są neutralizowane oraz usuwane z organizmu, zanim przyłączą się do komórek i uszkodzą ich błony komórkowe.

Co jeść, aby dostarczać do organizmu antyoksydanty?

Do naturalnych antyoksydantów należą witaminy, flawonoidy (w tym kwercetyna i rutyna), cynk, mangan, selen, koenzym Q10. Najlepiej spożywać je w postaci świeżych owoców i warzyw, orzechów, ryb morskich oraz ziaren zbóż.

Aronia, czarne porzeczki, brokuł, czy papryka są bogate w witaminę C, która wzmacnia odporność oraz unieczynnia wolne rodniki. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który utrzymuje prawidłowe nawilżenie skóry oraz chroni komórki i tkanki przed uszkodzeniami. Dobrym źródłem witaminy E są oleje roślinne, orzechy, nasiona zbóż, kiełki pszenicy. Witamina A walczy z wolnymi  rodnikami oraz poprawia funkcję narządu wzroku i kondycję skóry. Jej źródłem są marchew, botwina, szczaw, papryka, dynia, mango, morele, por, pomidory, które powinny być przyjmowane z niewielką ilością tłuszczu.

Kwercetyna i rutyna to flawonoidy działające podobnie do witaminy C, czyli wzmacniają naczynia krwionośne oraz zapobiegają przeziębieniom i grypie, jeśli przyjmuje się ich duże dawki. Rutyna występuje głównie w gryce, czyli kaszy gryczanej, a kwercetyna w łupinach cebuli. Flawonoidy takie jak likopen jest najlepiej przyswajalny z czerwonymi warzywami lub ich przetworami np., koncentrat pomidorowy, sok czy ketchup. Dzięki tej substancji zmniejsza się ryzyko chorób krążenia oraz chorób nowotworowych. Silne działanie antyoksydacyjne mają rośliny mające czerwono-niebieskie barwniki roślinne, czyli winogrona, porzeczki, aronia, jeżyny, czerwona kapusta i bakłażany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *